الجمعة، رمضان ١٤، ١٤٣٠

Ramadhan di Negeri Jiran-I

Salammualaikum,

Dear all,

Alhamdulillah, pada tahun lalu penulis berada di Kuala Lumpur, Malaysia sejak 3-26 Sep 2008 sehubungan dengan tugas kerja dan sekaligus juga menunaikan ibadah Fardhu Ramadhan,buka puasa beserta Qiyamullail dimalam harinya.

Insya Allah dalam beberapa bagian tulisan ini, penulis ingin menshare pengalamannya melaksanakan ibadah Ramadhan di negeri Jiran.seperti apa? Berikut cuplikan pengalaman yang sempat diliput di Masjid Negara dan Masjid Jamek pada Ramadhan 1429H.

Inilah pengalaman penulis yang kedua berada di Luar Negeri di bulan suci Ramadhan, setelah sebelumnya pada tahun 2004, pernah berada di Saudi selama hampir 17 hari sebagaimana telah diliput di http://ahmadkaz.blogspot.com/


1. TRADISI BUKA PUASA DI MASJID JAMEK

Masjid Jamek merupakan masjid yang berada ditengah kota Kuala Lumpur, merupakan mesjid tertua di KL yg berusia 100 tahun. Masjid ini merupakan awal mula nama kota Kuala Lumpur. Masjid ini diapit oleh 2 sungai besar serupa dengan pulau ditengah sungai sekaligus dipusat kota yang kini dikelilingi banyak gedung pencakar langit.

Tradisi di Masjid ini adaah menyediakan buka puasa ditenda yang disediakan dihalaman masjid dengan susunan meja yang memanjang dengan kursi berhadapan.Semalam saya sempat berbincang dengan pengurus Masjid Jamek.

DiMasjid ini hampir tiap hari disediakan makanan Ta'jil(dalam bahasa melayu disebut dengan MOREH) buka puasa berupa kurma, bubur gandum dan minuman hangat (teh Tarik & Kopi). Kemudian selepas magrib ada nasi bungkus dengan lauk Kari daging dan sayur. Sedangkan selepas Tarawih ada kue/makanan ringan serta minuman teh tarik.

Menurut pengurus masjid, untuk makanan buka puasa jelang magrib itu disediakan oleh masjid. Sedangkan untuk makanan selepas magrib dan selepas tarawih itu disediakan oleh Pengusaha Katering yang mensedekahkan nafkahnya untuk 1 bulan penuh, Masya Allah.

Yang lucu dan unik adalah ketika selepas magrib, semua diatur untuk mengantri seperti halnya acara salam-salaman selepas salat. Dan semua teratur tanpa ada yang saling serobot. Proses pembagian makanan pun lancar.

Malah dari yang saya perhatikan, hampir semua orang yang ada disana tidak ada yang tidak kebagian makanan, semua berkah Alhamdulillah.Dibilang tersisa banyak pun tidak. Padahal yang berbuka puasa disana cukup banyak.

Sekali waktu saya terlambat keluar dr masjid selepas magrib dan saya lihat dimeja sudah tidak ada makanan. Kemudian datang seseorang menawarkan makanan kepada saya. Alhamdulillah. Itulah yang dinamakan rezeki.Semua datangnya dari Allah SWT dan tanpa terduga.

Insya Allah lain waktu saya coba abadikan dalam bentuk foto. Supaya bisa lihat suasana buka puasa disini.

Sementara itu dulu.

Wassalammualaikum,
ahmad alkazimy
@Kuala Lumpur